O malý český e-commerce trh dnes soupeří na 37 tisíc e-shopů a mnohým z nich začíná být těsný. Expandovat na zahraniční trhy je jedna z možností. Tam však hrají prim prodejní tržiště, tzv. marketplaces. Mezi nejznámější patří eBay a Amazon, z nichž druhý např. v Německu spolkne 30 – 50 % všech internetových objednávek. Je proto nejvyšší čas podívat se tomuto gigantu na zoubek. Je Amazon krom konkurence i možností pro expanzi?
7 důvodů, proč expandovat skrz Amazon a eBay
Vliv Amazonu je den ode dne větší. Ze zájmu, který se k němu upírá, mohou s minimálním vkladem a relativně snadno profitovat i běžní prodejci. Amazon totiž není jen e-shop s vlastními produkty, ale i největší tržiště na světě. Svým dnešním objemem prodejů je to bezpochyby hlavní třída současného světového obchodu. Neexistuje nejspíš nikdo, kdo by na tak lukrativní místě nechtěl svojí pobočku. Proč byste o prodejích skrz Amazon měli uvažovat i vy?
1. Je to snadné
Běžné založení zahraniční pobočky se sestává z investice desítek tisíc korun do vybudování e-shopu, překladů a lokalizací, skladu, zákaznické podpory, propagace či bankovního účtu. Není to jednoduché a je to velký finanční risk. S tržišti, jako je Amazon či eBay, to jde i jinak. S jejich pomocí stačí k uskutečnění obchodu v zahraničí jen otevření účtu a nahrání prvních produktů. Poté je již cesta k miliónům nových zákazníků otevřena. Ti si nemusí zvykat na nové prostředí vašeho e-shopu, zkoumat vaše UX, důvěryhodnost či nákupní proces. Marketplace prezentuje produkty všech prodejců na jednom místě a vaše nabídka se zařadí po bok tisíců dalších prodejců.
2. Rychlý start
Expanze do zahraničí ale není jen drahá, je i časově náročná. Ani to neplatí pro marketplaces. První objednávky můžete vyřizovat už v řádech dnů od zalistování produktů. Jde tak o suverénně nejrychlejší způsob, jak prodávat zboží v zahraničí.
3. Pokryjete více států najednou
Při expanzi do nové země se vaše investice s každou zemí multiplikuje. Pokud na Amazonu již prodáváte, je možné z jednoho účtu okamžitě otevřít i další trhy – Německo, Španělsko, Itálii, Anglii apod.
4. Lépe se přizpůsobíte místním požadavkům
Každá zem má svá specifika, a tedy i překvapení, která vás mohou potkat. Tomu se s Amazonem a eBayem můžete vyhnout. Tím, že marketplaces ovládají celý nákupní proces a fakticky i platby, zavádí jednotný standard a důvěru do nakupování.
Skrze prodej na cizích trzích otestujete zájem místních zákazníků o vaše produkty, možnosti distribuce a poměr vratek. A pokud se vám založení nové pobočky opravdu vyplatí, nic vám už nebude bránit v tom, abyste se do toho pustili na vlastní pěst.
5. Validace na zahraničních trzích
Při expanzi do zahraničí vyjde každý neúspěšný pokus draze. Marketplaces jsou s tím schopny pomoci. Pomocí prodeje na cizích trzích otestujete zájem místních zákazníků o vaše produkty, možnosti distribuce a poměr vratek. A pokud se vám založení nové pobočky opravdu vyplatí, nic vám už nebude bránit v tom, abyste se do toho pustili na vlastní pěst.
6. Snadné řešení distribuce zboží
Další bezkonkurenční výhoda, kterou Amazon nabízí, se skrývá pod názvem Fulfillment by Amazon (FBA). Jedná se o sofistikovaný systém logistické a zákaznické podpory, který umožňuje, abyste jako prodejci zaslali své zboží přímo do skladů Amazonu. Ty jsou rozmístěné po celém světě, a nabízejí proto zajímavé řešení problémů s distribucí. Amazon zboží sám naskladní, zabalí, odešle a postará se o zákaznický servis. Vy tím snížíte dobu dodání a nemusíte se starat o expedici objednávky. Za tyto služby si Amazon později strhne poplatky z tržeb, které vytvořil.
7. Oslovíte miliony zákazníků
Ke kolika zákazníkům se dnes dostanou vaše nabídky? K několika set tisícům, možná k miliónu. Amazon měl v loni 304 miliónů aktivních kupujících a eBay polovinu. V porovnání s českými obraty může i malá část tak velkého trhu znamenat zajímavá čísla.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.