7 tipů pro vylepšení vyhledávací lišty e-shopu
Přemýšleli jste někdy nad tím, proč mají všechny velké e-shopy na svém webu výraznou vyhledávací lištu, která sama našeptává výsledky? Odpověď je jednoduchá. Čím dříve na vašem webu zákazník nalezne požadované zboží, tím pravděpodobněji jej skutečně koupí.
Úspěšné společnosti vědí, že optimalizované vyhledávání dokáže potenciálním zákazníkům velmi usnadnit nákup. Investují tak nemalé částky do neustálého zdokonalování tohoto nástroje tak, aby zákazníkům ušetřil čas a zároveň propagoval produkty s vyšší marží, a to buď našeptáváním, nebo rozložením výsledků vyhledávání.
Pro příklad vysoce optimalizovaného vyhledávání nemusíme chodit daleko. Stačí se podívat na Alza.cz. Ihned po vstupu na stránky vidíte pole pro vyhledání, a pokud do něj začnete psát, okamžitě vám našeptávač zobrazí návrhy. Můžete vyhledat kategorii, značku, konkrétní produkt, klíčové slovo, články a další. Vše se zobrazuje velmi rychle a naprosto intuitivně.
Každý provozovatel e-shopu si samozřejmě nemůže dovolit natolik optimalizované vyhledávání jako Alza, nicméně to neznamená, že jste mimo hru. I ten nejmenší obchodník může své zákazníky zaujmout a usnadnit jim nákup pomocí vyhledávací lišty. Zde je 7 tipů, které vám to umožní a podpoří váš prodej.
1. Mějte na webu vyhledávací lištu
Říkáte si, že je to samozřejmé? Bohužel není. Řada obchodníků spoléhá na rozřazení dle kategorií a souvisejících produktů, přičemž na vlastní lištu zapomíná. A i ti, kteří na webu lištu mají, často zapomínají na verzi pro mobilní telefony a tablety. Nákupy pomocí těchto zařízení jsou na vzestupu, takže kdo váhá, připravuje se o zákazníky.
Doba, kdy byli zákazníci schopni strávit na e-shopu několik desítek minut hledáním a vybíráním produktů, je již minulostí. Trend směřuje k rychlému výběru i nákupu. Pokud zákazník nebude moci na Vašem e-shopu najít to, co hledá, velmi rychle odejde ke konkurenci.
Z tohoto důvodu jsou dnes všechny moderní e-shopy vybaveny vyhledávací lištou, včetně těch ze Shopsys.cz. Popřípadě ji lze na web přidat.
2. Vyhledávání musí být vidět
Horší, než nemít vyhledávací lištu, je mít ji neviditelnou. Vlivem změny designu se často stane, že namísto na první pohled viditelného vyhledávacího pole, se na webu nachází pouze miniaturní ikonka. Uživatelé ji nevidí, takže na ni neklikají.
Vyhledávání musí být viditelné na první pohled. Stačí se podívat na to, jak vypadá úvodní stránka druhé nejhodnotnější společnosti na světě, Google. Přestože se firma živí převážně prodejem reklamy, na její úvodní stránce žádnou nenaleznete. Jen logo, několik tlačítek a výrazné políčko pro vyhledávání.
Pokud se podíváte na zavedené e-shopy, zjistíte, že jejich vyhledávací lišta je zpravidla stejně široká jako logo, ale na délku je rozměrnější. Není to náhoda.
3. Ujistěte se, že je vyhledávání rychlé
Že čas jsou peníze, platí vyhledávání dvojnásob. Nikdo nechce čekat dlouhou dobu, než se zobrazí výsledek. Google trvá méně než jednu vteřinu, než nalezne cokoli na světě, proč by to na Vašich stránkách mělo trvat déle? Prodleva ve vyhledávání či odezvě webu zákazníky frustruje. Raději si zboží zakoupí tam, kde je vše rychlé a snadné.
Pokud zápolíte s rychlostí, vylepšete server, databázi, nebo jednoduše zvolte vyhledávání založené na cloudu, například Google Custom Search. Googlu trvá vyhledávání vždy velmi krátce, jak lze vidět na obrázku níže.
4. Zaveďte automatické dokončování slov
Jde o jednu z funkcí, která má až překvapivě zásadní vliv na chování uživatele. Od chvíle, kdy Google zavedl navrhování slov a frází ve vyhledávání, si lidé začali na tento komfort postupně zvykat. Nebaví je psát do vyhledávací lišty kompletní název produktu. Místo „iPhone 5“ raději napíšou jen „ip“ a očekávají, že jim e-shop sám nabídne odpovídající produkt.
Dokončování má důležitý psychologický efekt na zákazníka. Ten předpokládá, že mu nápověda nabídne nejvyhledávanější produkty, o které je mezi uživateli největší zájem. Pokud mu Vaše lišta nenabízí nic, pak se zákazník sám sebe ptá, jestli to není tím, že o Vaše zboží není zájem.
Působení lišty můžete ještě podpořit tím, že začnete potenciální výsledky řadit do několika kategorií. Základem by měla být automatická nabídka kategorie produktu, například iPhone 5. Vyjma toho je vhodné zařadit rovněž konkrétní oblíbený produkt, například iPhone 5 32 GB bílý. Stejně jako kdekoli v e-commerce i zde platí, že čím méně činností musí zákazník ke koupi provést, tím pravděpodobněji skutečně zboží objedná. Proto jsou návrhy konkrétních produktů velmi žádoucí.
Automatické dokončování musí být především rychlé. Ideálním technickým řešením je přímo určený modul.
5. U výsledků vyhledávání zobrazujte fotografii a popisek
Obrázek pomůže zákazníkovi udělat si lepší představu o produktu a vzbudí v něm zájem. Měl by tak být součástí výsledků vyhledávání spolu s orientačním popisem. Ideální výsledek je takový, jaký vidíte na obrázku výše. Webová prezentace Okay od Shopsys.cz zobrazuje při vyhledávání nejenom kategorie, ale i konkrétní produkty s náhledem a krátkým popiskem.
6. Zjistěte, co lidé hledají
Prvním krokem k uspokojení potřeb zákazníka je jejich poznání. Jinými slovy, měli byste mít přehled o tom, co lidé na Vašem webu hledají. K tomu slouží statistiky hledanosti, které má většina nástrojů zakomponována. S jejich pomocí můžete například zjistit, zda lidé na Vašem webu nehledají náhodou něco, co v současné době nenabízíte, ale mohli byste to do nabídky začlenit.
7. Propagujte své produkty
Vyhledávání umožňuje mnoho doplňujících funkcí jako je ignorování překlepů či přednostní výpis určitých produktů. Pokud víte, že máte v nabídce zajímavý a unikátní produkt, můžete jej ve formě doporučeného návrhu přidat k vyhledávacím výsledkům.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.