Co to je SEO a jak optimalizovat web
Už jste slyšeli o SEO? Většina majitelů webových stránek tento pojem zná, ale nemá o něm bližší představu. SEO je zkratka pro Search Engine Optimization, tedy optimalizaci pro vyhledávače. Její cíle jsou dvojího rázu. V prvé řadě jde o zviditelnění webu, získání nových návštěvníků a potenciálních zákazníků. Druhým je velmi zjednodušeně řečeno snížení ceny reklamy. Web bez SEO může existovat, ale jeho návštěvnost bude velmi nízká. V článku se dozvíte, z čeho se SEO skládá a jak optimalizovat web.
SEO si můžeme představit jako doporučení, hodnocení. Existují zajímavé a užitečné weby, na které chodíme rádi a případně je doporučujeme ostatním. A pak jsou zde jiné weby, které nás absolutně nezajímají. Podíváme se na ně a ihned zase odejdeme. SEO je přesně tento typ hodnocení. Nicméně namísto lidí se vytváří pomocí složitých algoritmů.
Kvalita stránek a SEO
Stránky, které se nám líbí, musí splňovat několik základních podmínek:
- Musí se nám správně zobrazovat, tedy být dobře naprogramované.
- Musíme na nich najít to, co skutečně hledáme. Tedy pokud se díváme na obchod s elektronikou, očekáváme na něm právě elektroniku a ne třeba dětské oblečení.
- Musí nám něco dát, například nás obohatit o nové informace, zabavit nás apod. Mají zkrátka svůj účel, který vyhledáváme.
SEO kopíruje přesně tyto tři podmínky. Podívejte se na následující obrázek:
Vidíme tři základní prvky tvořící SEO.
- Kvalita čitelnost kódu zaručuje, že se stránky zobrazí správně na co největším počtu zařízení. Čím lepší kód, tím vyšší pravděpodobnost, že i například z mobilního telefonu či tabletu budou stránky bez potíží použitelné.
- Veškerý optimalizovaný text s klíčovými slovy. Tato část říká vyhledávačům, co stránky obsahují. Vyhledávače neumí číst a chápat smysl textu. Ale umí říct, že na této stránce je 15x slovo SEO, takže se pravděpodobně bude jednat o stránku zaměřenou na SEO. K ulehčení mapování obsahu slouží vyhledávačům tagy, tedy informace pro vyhledávače, které běžný uživatel vidí pouze výjimečně.
- Oblíbenost ve formě zpětných odkazů a hodnocení má na SEO zásadní dopad. Vede-li na stránku hodně odkazů z kvalitních zdrojů, má vyhledávač za to, že je stránka oblíbená. A tím pádem ji mnohem častěji sám doporučuje.
Optimalizace webu (SEO)
Jak vidíme, SEO je zde proto, aby poskytovalo lidem, kteří vyhledávají, kvalitní výsledky. Seznam i Google jsou v podstatě při vyhledávání rádcové, kteří se snaží navrhnout tu nejlepší volbu. Proto se SEO musí zaměřovat na zkvalitňování vlastního webu a obsahu. Jak takové zkvalitňování vypadá, se můžete podívat na tomto doplněném obrázku.
SEO specialista je zde od toho, aby web kompletně prověřil, opravil zásadní chyby či na ně upozornil.
Kvalita kódu
Prověřuje se, zda se stránky v pořádku načítají na co největším počtu zařízení. Problémy mohou dělat například vnořené CSS styly, scripty apod. Poměrně často také chybí nebo jsou zastaralé informace pro vyhledávače. To může vést k situaci, kdy některé části webu nebo dokonce celé stránky vůbec vyhledávač neprochází a nejsou tak přes něj dohledatelné.
Někdy jsou informace sepsané pouze pro hlavní stránku a následně univerzálně rozkopírované. Web pak vyhledávačům říká, že na všech jeho stránkách je úplně ten samý obsah, což je samozřejmě nesmysl, který je třeba opravit.
Strukturace textu
Tato část SEO se skládá z mnoha dílčích úkonů. Stručně řečeno, je třeba zjistit, co lidé v souvislosti s vašimi stránkami nejvíce vyhledávají, podle toho pak upravit veškerý obsah webu i již v předchozím bodu zmíněné informace pro vyhledávače. Pro tento účel se používají vybrané nástroje jako například Trends či KW Planner.
Formátování a skladba textu na vlastních stránkách musí odpovídat důležitosti a relevanci tématu. Toto už je poměrně náročnější záležitost, pro kterou je třeba orientovat se v pravidlech vyhledávání. Obecně lze ale říci, že čím více originálního textu týkající se hlavního tématu stránek je na webu umístěno, tím lépe.
Oblíbenost webu
Hodnotí se pomocí zpětných odkazů na web. Rozhodně ale naplatí, že více je lépe. Mnohem důležitější je jejich kvalita a relevance. V tomto směru nejvíce pomáhá blog a šíření článků po internetu, popřípadě specialista zvaný linkbuilder.
Závěr
Věřím, že Vám článek umožnil lépe porozumět procesu SEO. Všechny jeho části jsou vzájemně propojené se společným cílem poskytnout ty nejhodnotnější odkazy všem, kteří vyhledávají.
Máte-li zájem o SEO analýzu či optimalizaci, můžete mne kontaktovat na radek.sikyr@gmail.com nebo na tel. +420 723 721 349
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.