Jak cílit na úzkou skupinu trhu (niche marketing)
Marketingové cílení na většinu populace je nákladné a ne vždy přináší požadované výsledky. Čím více se zúží okruh příjemců, tím je vyšší šance na úspěšné oslovení konkrétní skupiny s nižšími náklady. Ukážeme, jak vytvořit ideální strategii pro niche marketing.
Každý produkt má svoji cílovou skupinu. Způsob, jakým ji oslovujete, je jednou z věcí, která vás odlišuje od konkurence. Podstatou niche marketingu je získat cílovou skupinu a nadchnout ji pro společný cíl. V České republice existuje jeden typ produktu, na kterém lze niche marketing názorně demonstrovat.
Pivních značek existuje v Česku velké množství, jejich produkt je velmi podobný. Přesto každá cílí na jiný typ zákazníka a ve svém marketingu jej zohledňuje. Značky, které se dokázaly niche marketingem vymezit, vzkvétají i navzdory stagnující spotřebě piva v České republice.
Výhody niche marketingu
Čím přesnější zacílení marketingu, tím menší konkurence. To platí u všech typů produktů. S přesným vymezením cílové skupiny zároveň klesají náklady na marketing, především testování kampaní. Jejich tvůrci mohou pracovat s přesnějšími daty a snadněji dosáhnout efektivního zacílení. Takto vybudovaná kampaň navíc plodí věrnější zákazníky, protože se cítí být značkou více osloveni, sdílí společné hodnoty. U niche marketingu znáte svého zákazníka stejně, jako kdyby to byl váš nejlepší kamarád.
Jak založit úspěšnou kampaň
Podstatou niche kampaně je odhalit potenciál nové skupiny, ukázat jí idealizovanou vizi a motivovat k tomu, aby tuto vizi na sebe převzala. Rozhodně to není pouze o tom nalézt co nejmenší skupinu trhu a na tu zacílit. Dobrý niche marketing člověka nadchne, ukáže mu vzor. Aby to fungovalo, je potřeba skloubit dvě věci.
1. Exkluzivita
Na trhu existuje mnoho skupin, které si ostatními připadají podceňovány či ignorovány. Na jednu z nich zacílil v kampani Excelent.
Pod hashtagem #PoSvyOse představuje různé osobnosti a cestu, kterou se vydaly. Jsou jiní, než většina ostatních, vymezují se vůči nim. A právě ono srovnání s jinou, mnohem větší skupinou, dodává lidem pocit sociální identity.
I když Excelent spadá pod Gambrinus, v reklamě o tom nikde zmínku nenaleznete, neboť značka má svojí vlastní odlišnou marketingovou strategii. Tímto způsobem mohou niche marketing využívat i velcí hráči, kteří chtějí propagovat nový produkt či speciální edici.
2. Působivý příběh
Být exkluzivní samo o sobě niche marketing netvoří. Je potřeba dodat působivý příběh, který zaujme. U Excelentu jím byla životní volba, ale existují i jiné příklady jako je e-shop reHOSE. Za jeho založením stojí bývalý hasič, který vyrábí opasky a batohy z vyřazených požárních hadic a slaví s nimi úspěch především v zahraničí.
Jeho zákazníky jsou ve většině případů hasiči či jejich rodinní příslušníci.
Nalezněte cílovou skupinu
Chcete-li i vy začít s niche marketingem, začněte hledáním ideálního zákazníka pro váš produkt. Čím bližší specifikace, tím lépe. Noví podnikatelé jej často naleznou společně s výrobkem tak, že se zaměří na své vlastní záliby a problémy, kterým při nich čelí. Jakmile budete zákazníka znát, včetně jeho preferencí, rozšiřte charakteristiku na celý segment. Cílem je najít takovou potenciální skupinu, které bude:
- neobsazená vaší konkurencí,
- identifikovatelná pomocí demografických údajů, chování či zájmů,
- rozšířitelná v případě budoucí expanze.
Pokud ještě nemáte zcela definovaný produkt, vlastnosti nové cílové skupiny pomohou s jeho upřesněním.
Buďte odlišní
Síla niche marketingu se nejvíce projeví tehdy, když dovolíte vaší značce jít proti zaběhnutým pravidlům a stanete se odlišní výrobkem i stylem komunikace. Niche marketing nebude oblíbený většinou populace, nesnaží se to. Chce na svoji stranu získat úzkou skupinu lidí, která bude značce věrná.
Niche marketing zkrátka staví na heslu, že je lepší být první volbou pro několik, než druhou volbou pro všechny. Bude-li vaše myšlenka úspěšná, vždy jí můžete rozšířit na větší skupinu.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.