Jak na automatické e-mailové kampaně
E-mailing patří k jednomu z nejúčinnějších nástrojů pro oslovení zákazníků. Jenže většina společností jej používá omezeně či přímo nesprávně. Ukážeme, jak využít jeho potenciál na maximum.
S rostoucím počtem uživatelů internetu roste objem jejich nákupů i aktivních e-mailových schránek. E-mailing je v současnosti druhý nejúspěšnější kanál pro oslovení zákazníků hned za organickým vyhledáváním. Uplatnění nalezne v mnoha situacích.
1. Uvítací e-maily
Každý nový příjemce zpráv si po zapsání k odběru zaslouží uvítací e-mail. Takový návštěvník ještě nemusel nic nakoupit, ale již projevil zájem dozvědět se o značce více, získat zajímavé návody či slevy. Uvítací e-mail by měl návštěvníka přivítat, poskytnout úvodní informace o značce, o tom, co ji činí výjimečnou, motivovat jej a nastavit očekávání. Ideálně by neměla chybět zmínka o vašich sociálních sítích.
Ukázka uvítacího e-mailu z Gentlemanstore.cz
Zpráva obsahuje vše podstatné, chybí pouze zmínka zmínka o sociálních sítích.
2. Návrat k opuštěnému košíku
V některých případech je ideální namísto jednotlivé zprávy odeslat celou sérii e-mailů, které zákazníka motivují k akci. Typickým příkladem je situace, kdy zákazník opustí již naplněný košík. Zde se vyplatí vymyslet a následně aplikovat ucelenou strategii, která vám umožní získat ohrožené konverze zpět. Může mít podobu například tří e-mailů.
První e-mail připomíná košík
Nastavte zprávu, která 24 hodin po opuštění košíku zákazníkovi připomene, že nedokončil svoji objednávku. Zobrazte mu zboží, které v košíku ponechal, a přidejte drobnou výhodu. Například poštovné zdarma či dvojnásobek bodů ve věrnostním programu. Vložte jednoduchý odkaz pro dokončení objednávky a je to.
Druhý e-mail se ptá na důvody
Proč zákazník nekupuje? To přesně nikdy nezjistíte, dokud se jej nezaptáte. A právě opuštěný košík je ideální příležitostí k tomu získat důležitá data. Můžete například vytvořit zprávu a doplnit ji o vytvořené meme smutného štěňátka, abyste se dočkali odpovídající odezvy. Meme je označení pro obrázek s textem v horní či dolní části, použitý font je většinou Impact.
Může to vypadat například takto:
„Mrzí nás, že jste nedokončili svůj nákup. Chtěli bychom vědět proč. Budeme moc rádi, pokud odpovíte na tuto zprávu a napíšete nám, proč jste si nákup rozmysleli. Děkujeme.“
Zdroj fotografie: http://www.dailydot.com/geek/hugo-award-nominees-sad-puppies/
E-mail pošlete 24 hodin pro první zprávě a během měsíce získáte data, která pro vás budou mít cenu zlata. Díky nim můžete optimalizovat nákupní proces a zajistit, aby více zákazníků nákup skutečně dokončilo.
Třetí e-mail nabídne slevu
Poslední možností pro přesvědčení zákazníků je nabídnout jim slevu. Zlevněte jim obsah košíku o 5 % nebo 10 %, znovu jim ukažte obrázek jejich produktů a přidejte odkaz pro snadné dokončení prodeje. Tuto zprávu je ideální posílat 72 hodin po předchozí.
Časování vychází ze studie Envelopes.com, odkud pochází také následující ukázka.
Samozřejmě je možné posílat i více zpráv než 3, pokud budou mít na zákazníka efekt.
3. Vychovejte si nové zákazníky
V e-commerce platí, že naprosté minimum návštěvníků je připraveno pořídit zboží či službu ve chvíli, kdy si poprvé prohlíží vaše stránky. Několikanásobně více od vás zboží či službu koupí v budoucnu, pokud si vám znovu naleznou cestu ve správný čas. K tomu je potřeba, abyste získali jejich e-mailovou adresu a následně jim poskytovali užitečný obsah. Namísto zasílání nových nabídek v newsletteru je můžete vzdělávat.
Ideální e-mailing má v tomto ohledu časopis dTest. Poskytuje velmi užitečné informace, jejichž souhrn si přečte každý, detaily jsou však přístupné pouze předplatitelům či za jednorázovou platbu.
Obdobnou strategii má také například Restu.cz, které pravidelně publikuje zajímavosti z restaurací, či Dormeo.cz se zajímavostmi a užitečnými radami ze světa spánku.
4. E-maily pro nové zákazníky
S novými zákazníky je třeba pracovat od samého počátku. Sice vám již důvěřují natolik, že si u vás objednali zboží, ale tato důvěra může velmi rychle vyprchat, pokud se vyskytne problém. Proto je důležité dát jim najevo, že uděláte vše pro jejich spokojenost. To zabezpečí například následující systém zpráv:
- Ihned po dokončení objednávky a registraci pošlete uvítací e-mail, ve kterém můžete sdělit základní informace k objednávce (kdy by měla dorazit, jaké jsou záruky, kam se může zákazník obrátit v případě problémů).
- Dva dny poté, co měla objednávka dorazit, se zeptejte, zda bylo všechno v pořádku.
- Požádejte o recenzi produktu. Ideálně dříve, než to udělá Heureka.cz
- Po 14 dnech od přijetí zboží nabídněte časově omezenou slevu na další nákup.
- Den před vypršením slevy ji zákazníkovi znovu připomeňte.
Nástroje a alternativy
Uvedené příklady a scénáře rozhodně nejsou jedinými situacemi, ve kterých je ideální využít e-mailing. Nezapomínejte na své stávající zákazníky či e-maily s fakturou.
Výborným pomocníkem pro e-mailing je MailChimp, nicméně Seznam.cz jeho zprávy částečně blokuje. Jako náhradu lze zvolit Mad Mimi, Groupmail či další alternativy.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.