Největší triky reklamních agentur
Na trhu existují stovky reklamních agentur, které slibují výtečné výsledky. Když se pustíte do spolupráce, většinou uvidíte krásná čísla a případové studie. Opravdu se ale spolupráce projeví na prodejích?
V uplynulých měsících jsme měli možnost projít reálné výsledky agentur napříč Evropou. Šlo o projekty zaměřené na český, slovenský, německý, francouzský, anglický, polský či rumunský trh. Přestože se jednalo výhradně o zavedené a seriózní společnosti, ve více než polovině případů se ukázalo, že výkazy či samotná strategie byly manipulovány na úkor zisku poptávek. Pro společnosti bylo důležitější vykázat pozitivní čísla, než přinést klientovi nové zakázky.
Reklamní agentury spoléhají na to, že jejich zákazníci mají malé či přímo minimální znalosti o tom, jak funguje SEO, SEA či nástroje od Google. Jaké největší triky jsme odhalili?
1) Cílení na klíčová slova s nulovou vyhledávaností
Jde zřejmě o nejčastější trik v SEO, který dokáže zázračně vylepšit všechny reporty. Kdo by nechtěl mít v reportu 10 klíčových slov na první pozici v Google i Seznamu? Celé je to navíc jednoduché. Vytvoří se velmi specifické klíčové slovo, které ideálně přesně popisuje nabídku klienta, například „batikovaná BIO trika s přírodními motivy“, na toto slovo se optimalizuje stránka a je hotovo. Protože nikdo takové klíčové slovo nevyhledává, pravděpodobně na něj nikdo jiný necílí. Nulová konkurence pak znamená velmi lehce získané první místo ve vyhledávači.
Výsledkem jsou krásná čísla v reportech s minimálními náklady a námahou. Agentura může tvrdit, že máte mnoho klíčových slov na prvním místě. To, že přes tato slova nebudete mít absolutně žádný prodej, protože je nikdo nehledá, už pochopitelně nezdůrazní.
Řešení: Pokud si nejste jisti, zda vám strategie vaší agentury přinese opravdové výsledky, zašlete ji jiné agentuře k oponentuře. Cena takové služby zpravidla nepřevýší jeden měsíční agenturní rozpočet a vy budete mít jistotu, že nevyhazujete peníze oknem.
2) Neúplné či nesrozumitelné reporty
Před několika měsíci jsme na přání klienta analyzovali výstupy nejmenované polské agentury a zarazilo nás, jak propracovaný klientský systém měla. Klient nezískal přístup k údajům z Google Analytics či Google AdWords, viděl pouze výseky dat ve vlastním systému agentury. Po týdnech komunikace zakončené osobním jednáním, na němž klient pohrozil vypovězením smlouvy, se konečně přístupy k datům získaly. A bylo to pořádné překvapení.
Vyšlo najevo, že agentura vůbec neprovádí základní sledování výkonu, vyhodnocování, nepoužívá pokročilé nástroje. Kampaně dosahovaly míry okamžitého opuštění přes 90 %, což znamená, že klient kvůli špatným reklamám většinu svých prostředků na propagaci jednoduše vyhazoval oknem. Informace z pochopitelných důvodů v administračním panelu chyběly.
Řešení: Ať už vám digitální marketing provádí kdokoli, vždy požadujte přístup do Google Analytics a Google AdWords, stejně jako zasílání informačních e-mailů. Pokud mají vaše kampaně problémy, Google vás na to většinou sám upozorní.
3) Čísla, která se získávají „skoro“ sama
Užitečným nástrojem v Google Analytics je možnost volby vlastní události (Eventu), který může sloužit ke sledování výkonu agentury a výsledků. Jenomže ve chvíli, kdy takovou událost nastavuje samotná agentura, může výsledná čísla snadno ovlivnit.
Například bude-li jedním z měřítek výkonu kliknutí na určitou sekci stránky či přímo tlačítko, lze poměrně jednoduše počet kliků navýšit. Získají se tak pěkná rostoucí čísla, které ale opět nemají s reálnou poptávkou a výkonem nic společného.
Řešení: Zkreslování údajů lze zpravidla zjistit analýzou.
4) Skvělé výsledky
V průběhu výběru agentury se téměř jistě setkáte s takovými, které se pochlubí čísly. Řeknou vám, o kolik procent navýšili klientům obrat či množství poptávek. Prezentované údaje pravděpodobně budou pravdivé, nicméně agentury jsou většinou skoupé na podrobnosti. A dobře vědí proč.
Nárůst poptávek může mít mnoho vysvětlení. Tím nejjednodušším je, že poptávky narostly právě proto, že agentura začala ve společnosti působit – jinými slovy navýšily se výdaje na marketing. Otázkou tak není, o kolik procent se poptávky zvýšily, ale jak se to společnosti vyplatilo. Což vám pochopitelně agentura většinou neřekne.
To samé platí pro navýšení obratu. Výše obratu nehovoří nic o výši zisku. Při nepovedené marketingové akci může společnost navýšit obrat trojnásobně a nakonec skončit ve ztrátě.
Jistě, i my se rádi chlubíme čísly, protože jsou v některých případech opravdu krásná – viz článek Klientovi jsme navýšili poptávky o 547 % za 5 měsíců. Když se nás ale potenciální klient zeptá, jak jsme toho docílili, rádi mu odpovíme.
Řešení: Ptejte se, chtějte vědět podrobnosti. Pokud byla kampaň opravdu tak úspěšná, jak agentura tvrdí, tak na ni pravděpodobně navázalo několik dalších. Získejte taktéž informace o následném vývoji.
Trh je flexibilní
Když se agentur zeptáte, proč nedosahují očekávaných výsledků, často vám odpoví, že trh je flexibilní. Narostla vám konkurence. Google změnil algoritmus vyhledávání. Zapomínají, že pravidla hry jsou pro všechny stejná. Pokud vy prohráváte, znamená to, že někdo jiný vyhrává. Opravdu za to může flexibilita trhu?
Pokud si nejste jisti, zda vám agentura přináší opravdu ty nejlepší výsledky, kontaktujte nás. Klientům přinášíme prodeje, ne med kolem úst.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.