Poděkujte svým zákazníkům a budujte loajalitu
Zákazníci mají rádi, když jim kromě objednaného zboží eshop poskytne i něco navíc. Překvapte nakupující a oni se k vám znovu rádi vrátí. Přinášíme zábavné a fungující tipy.
Poděkování za objednávku v e-mailu používá dnes již prakticky každý ehop. Je to něco, co zákazník očekává a nepřekvapí ho to. Existují však i jiné možnosti, které nemusí být nákladné ani náročné, přesto však na nakupujícího udělají takový dojem, že si váš obchod zapamatuje a bude ho zvažovat i pro příští nákup. Úspěšné je takové poděkování, které se vztahuje k tomu, co si zákazník objednal, a zároveň působí dojmem, že jste jej vytvořili přímo pro něj. Představíme 10 příkladů, které můžete na eshopu libovolně kombinovat.
1. Napište vzkaz
Jednoduchá a efektivní cesta, jak dát zákazníkovi najevo, že je pro vás důležitý. Jednoduše mu do zásilky přibalte krátký vzkaz. Může být vytištěný a podepsaný, lépe však působí napsaný ručně. Pokud si chcete přesto ušetřit práci, existují fonty simulující ruční psaní, které stačí modře vytisknout a podepsat. Fonty můžete stáhnout například zde.
Vzkaz může vypadat takto:
2. Sdělte zákazníkům něco nového
Pokud nabízíte specializované zboží jako kávu, čaj, doutníky, alkohol nebo třeba nářadí, můžete potěšit zákazníky tím, že jim sdělíte zajímavé a nové informace. Existuje mnoho možností, jak toho docílit, například:
- pořádejte ve vaší provozovně specializované semináře a zvěte na ně své zákazníky
- natočte videa nebo napište články na blog o vašich vybraných produktech
- pořádejte online webináře (internetové semináře), ve kterých bude odborník v reálném čase odpovídat na dotazy Vašich zákazníků; záznam poté může posloužit k další propagaci
A nebo si nechte vytvořit a graficky zpracovat několik kartiček se zajímavými informace o Vašich produktech. Očíslujte je a zákazníkům vždy posílejte 1-2 kartičky v zásilce. Při dobrém zpracování zaujmete určitou skupinu zákazníků natolik, že začnou kartičky sbírat a tvořit další objednávky.
3. Darujte knihu
S nástupem elektronických knih se tato praktika poměrně rozšířila i v naší republice, využívá ji například Alza.cz či České dráhy. Tištěná kniha má ale na zákazníka lepší efekt, umožňuje mu vzít do ruky něco hmatatelného, a vy navíc můžete dovnitř napsat vzkaz.
Pokud například prodáváte zájezdy, je možné zákazníkovi nabídnout průvodce po zvolené zemi jako bonus. Většina firem pak může nechat vytvořit a natisknout krátkou brožuru se svým představením a historií.
4. Spusťte věrnostní program
Věrnostní program je mezi eshopy poměrně rozšířený, ne vždy však zcela plní svůj účel. Pro úspěch musí splňovat 3 podmínky:
- měl by být maximálně přehledný
- výhody musí být snadno dosažitelné a zároveň motivující
- výhody je třeba z pozice zákazníka průběžně udržovat, aby nepropadly
Možností je vytvořit několik stupňů věrnostního programu s tím, že na ten základní dosáhne téměř každý. Tímto způsobem funguje program Slevomat.cz.
5. Zapojte sociální média
Na Facebooku můžete odměnit své fanoušky tím, že speciálně pro ně čas od času vytvoříte slevovou akci. Taktéž jim můžete udělovat výhody za komentování či sdílení statusů, popřípadě přidávání hodnocení.
Například Billa zajímavým způsobem získala pod svůj příspěvek více než 33.000 komentářů. Stačilo zákazníkům nabídnout odměnu.
6. Pošlete sladký dárek
Spolu s objednávkou můžete zákazníkovi poslat malý sladký dárek, pokud se hodí k vašemu sortimentu. Například ke kávě lze přibalit několik jednotlivě balených sušenek spolu s přáním dobré chuti.
7. Motivujte soutěží
Vytvořte soutěž, která bude motivovat zákazníky k objednávání. Ideální je v ní kombinovat prvky loajality a zároveň štěstí podobně, jako to udělalo Damejidlo.cz během hokejového šampionátu. Za každou objednávku jste mohli tipovat výsledek zápasu a následně získávali body. Kromě výše útraty tak rozhodoval i správný odhad.
8. Pošlete unikátní přání
Přání k narozeninám zákazníka potěší, ale zároveň se velmi snadno ztratí v záplavě jiných podobných dopisů. Ideální je tak poslat zákazníkovi přání, které nečeká. Například přesně 6 měsíců před jeho narozeninami či v den výročí jeho prvního nákupu. Taktéž mu můžete popřát u příležitosti některého z významných dnů. Pro inspiraci:
- 3. Světový den štěstí
- 6. Mezinárodní den trpaslíků
- 11. Světový den pozdravů
Kompletní seznam dnů naleznete zde.
9. Poskytněte dárkovou kartu
Skvělou možností poděkování zákazníkovi je poskytnutí dárkové karty či poukazu. Některé společnosti toto již dělají, avšak podmiňují své poukazy minimální objednávkou, což mnohé odradí. Nabídněte jim místo toho slevu, kterou uvítají. Třeba 50 Kč nebo 3 % podle toho, co se jim vyplatí víc.
10. Pošlete odměnu se svým logem
Dárky s logem společnosti využívají firmy odnepaměti. Řadu z nich ale zákazník téměř okamžitě odloží, protože se mu nelíbí. Vytvořte dárek, který se váže k vašemu sortimentu a bude to pro něj užitečné. Například sadu štítků, pokud prodáváte koření.
Závěr
Možností poděkování zákazníkům existuje nespočet. U některých si vystačíte s minimem času i nákladů, jiné jsou náročnější. Formu poděkování vždy volte s ohledem na váš sortiment a cílovou skupinu. Při odpovídajícím nastavení se vám loajální zákazníci vyplatí více, než neustálé cílení na nové.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.