Vyplatí se expandovat? Dropshipping to prozradí

Expanze na nové trhy či do nové kategorie sortimentu je vždy spojena s rizikem a investicemi. Musíte naskladnit nové zásoby, případně rozšířit stávající infrastrukturu a najmout nové pracovníky. Nebo vše na čas odložíte a expanzi si vyzkoušíte s minimem nákladů pomocí dropshippingu.

Vyplatí se expandovat dropshipping to prozradí

Dropshipping je jednoduchá cesta k vybudování online byznysu. Přijaté objednávky předáváte dál partnerům, takže vám odpadají starosti s jejich vyřizováním a plánováním zásob. Vaše náklady jsou minimální a můžete tak otestovat i takové varianty expanze, na které byste si jinak kvůli vysokému risku netroufli.

S dropshippingem si otestujete nové možnosti

Pokud vlastníte e-shop s produkty určenými pro český a slovenský trh, po jistém čase narazíte na své prodejní limity. Jakmile se tak stane, máte dvě možnosti. První je rozšíření stávajícího sortimentu o nové kategorie. Toto již vyzkoušela i Alza.cz, kdy se z původního zaměření na elektroniku postupně rozšířila o média a následně i další kategorie.

alza_kategorie

Druhou možností je pak expanze do zahraničí. Jako příklad opět poslouží Alza, která v roce 2014 zahájila úspěšnou expanzi po Evropě. Ukázka pochází z anglické verze webu.

alza_britanie

Alza je dost velká na to, aby mohla v obou směrech expandovat se svým zbožím, navýšila kapacitu skladů a vyřešila logistiku navzdory riziku. Menší projekty pak mohou v prvních měsících využít dropshipping. Stačí najít vhodné partnery, založit klasický e-shop a přeposílat objednávky. Tímto způsobem lze prodávat prakticky po celém světě s dodáním do druhého dne.

Jak najít ideálního dropship partnera

Ať už hledáte partnera prodej v ČR či zahraničí, při výběru vám pomůže několik tipů.

1. Spolupráci usnadní integrace platformy

Pokud můžete společně s partnerem integrovat platformy, budou se automaticky aktualizovat skladové zásoby a přeposílat objednávky. Tím se sníží náklady na obsluhu a současně se vyvarujete nepříjemným situacím.

2. Věnujte pozornost zákaznickému servisu

V podmínkách spolupráce si dobře pročtěte, kdo komunikuje se zákazníkem v případě vratek či problémů. Pokud by tyto povinnosti byly na vás, je nutné mít pracovníka, který dokáže komunikovat v daném jazyce, případně disponovat adresou pro zaslání vratky.

3. Volte partnera, který pro vás bude mít přínos

Pokud volíte dropshipping jako dočasnou alternativu k prodeji vlastních produktů, volte takového partnera, který dokáže zaručit vaše standardy, zejména co se délky dopravy a kvality zboží týče.

4. Zjistěte, jak bude zboží zabaleno

Máte-li v úmyslu budovat svojí vlastní značku, dejte přednost partnerovi, který do zásilky přibalí informace také o vás, ne pouze o svém e-shopu. Zásilka by rovněž měla být pro příjemce atraktivní, což můžete sami vyzkoušet zkušební objednávkou. Že to jde i v Českém prostředí, dokazuje Facebook Brašnářství R. Tlustý & spol.

tlusty

Výsledky dropshippingu

Po půl roce až roce od spuštění e-shopu přichází čas na vyhodnocení. Mohou nastat v podstatě 3 situace.

1. Výsledky překonaly očekávání

Porovnejte výsledky prodejů s těmi předpokládanými a dále s prodejem produktů, které sami reálně distribuujete. Pokud výsledky překonají očekávání, nic nebrání plnohodnotné expanzi. Náklady vlastní distribuce si pro jistotu znovu propočítejte spolu s předpokládanými výnosy a porovnejte je s variantou dropshippingu, abyste zjistili, za jak dlouho se vám investice do vlastní distribuce vyplatí.

2. Prodeje probíhají podle očekávání

Pokud se vše vyvíjí podle plánu, jde o výborný výsledek. Stejně jako v první variantě si spočítejte návratnost do vlastní distribuce a pouvažujte nad možnostmi, jak následné prodeje podpořit. Velkou výhodou je, že nyní již máte bližší představu o trhu a databázi adres. Společně s přechodem na vlastní distribuci tak můžete rozšířit sortiment dle požadavků zákazníků a navýšit objem prodejů.

Alternativou je zůstat ještě nějakou dobu ve stádiu dropshippingu a pokusit se jej více rozvinout, případně změnit dropship partnera a část sortimentu.

3. Prodeje nesplňují očekávání

Pokud jsou prodeje menší, než jste očekávali, jsou v podstatě dvě možnosti. Buďto se trend pokusíte zvrátit změnou sortimentu či marketingové strategie, nebo si spočítáte náklady a výnosy stávajícího dropshippingu a podle výsledků jej buď ponecháte, nebo zrušíte. Náklady na udržování spolupráce nemusí být vysoké, a pokud je výsledné hospodaření kladné, vylepšíte si alespoň cash-flow.

Závěr

S dropshippingem snadno zjistíte, zda se vám vyplatí rozšířit své podnikání o nový sortiment nebo nové trhy. Je to krok navíc, který vám však zároveň dokáže v případě neúspěchu ušetřit nemalé částky.

Článek byl vytvořen pro Shopsys.cz

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Naše adresa

Napište nám