Zahrňte do e-shopu recenze zákazníků
Online recenze zažívají v posledních letech bouřlivý rozvoj. Informace o vašem zboží či službách lidé šíří bez ohledu na to, zda takové hodnocení aktivně podporujete. V tomto článku si ukážeme, proč je právě podporování recenzí strategickým krokem a jak je využít, abyste z nich měli co největší přínos.
Výhody online recenzí pro Váš obchod
Hledání recenzí se stalo pro většinu zákazníků nepostradatelnou součástí nákupního procesu. Nemalé procento nakupujících přímo začíná svůj nákup na Heureka.cz, kde si vybere na základě recenzí produkt a následně teprve online obchod.
Když už si návštěvník zvolí daný produkt a proklikem se dostane do Vašeho obchodu, měl by mít ihned povědomí o tom, že nabízíte i jiné kvalitní zboží, které si může přihodit do košíku. Tím si můžete navýšit obrat a prodat i produkty, na kterých máte vyšší marži. Hodnocení lze zobrazit ve formě hvězdiček podobně, jako má na svých stránkách Onlineshop.cz.
Hodnocení a recenze jsou formou sociálního ověření. Někdo to již vyzkoušel, byl s tím spokojený, takže se to pravděpodobně bude líbit i mně. Statistiky říkají, že:
- 70 % zákazníků si prohlíží hodnocení produktu předtím, než učiní objednávku (PeopleClaim)
- 63 % raději nakoupí z e-shopu, který má u produktů uvedeno hodnocení a recenze
- 67 % lidí si potřebuje přečíst 6 či méně recenzí, než produktu důvěřuje natolik, že jej zakoupí (MarketingProfs)
- až 79 % lidí věří online recenzím stejně jako osobnímu doporučení
- 80 % spotřebitelů změnilo svůj názor poté, co se v recenzích dozvěděli negativní informace (ReputationAdvocate)
Je zřejmé, že online recenze mají vysoký vliv na rozhodování zákazníků. Mohou je utvrdit v jejich volbě, stejně jako změnit jejich názor.
Budujte důvěru
Úspěch a neúspěch v e-commerce je často závislý na reputaci. Internet je plný podvodných stránek, které mají za cíl zákazníka oklamat a vytáhnout z něj peníze. Proto je většina lidí na internetu opatrná. Než si u vás něco koupí, bude pátrat po vašem hodnocení. Pokud vynikáte nadstandardní kvalitou služeb, můžete si jednoduše pomoci přesvědčit je, že jste ten správný e-shop pro nákup. Opět vám v tom pomůže Heureka.cz
S touto vloženou ikonkou zákazník ihned vidí, že se u vás nemusí bát nakoupit. Dalšími kroky by mělo být poskytování informací o e-shopu obecně a produktech, které nabízíte. Čím více zajímavých informací, tím lépe pro zákazníka a koneckonců i pro SEO.
Pro menší e-shopy může být zezačátku těžké získat požadovanou pozitivní odezvu. Nabízíte-li standardní zboží, opět vám v tom pomůže Heureka.cz a její recenze. V opačném případě byste měli zákazníky k udělování recenzí sami motivovat.
Motivování zákazníků
Lidé spokojení s vašimi výrobky či službami se rádi podělí o svoji zkušenost, pokud k tomu budou mít důvod. Bohužel jen zlomek z nich bude v tomto směru sám iniciativní, proto se vyplatí vytvořit strategii, která je bude k udělování recenzí motivovat.
1. Pošlete přátelský e-mail
Zasílání e-mailu po nákupu je poměrně rozšířené. Vděčíme tomu opět Heurece, která spravuje recenze a automaticky se ptá na zkušenosti zákazníků.
Nevýhodou je, že zatímco pro nezkušené uživatele internetu jde o vítanou možnost odezvy, zkušení uživatelé často nechtějí s hodnocením ztrácet čas. Alternativou je vytvořit vlastní systém hodnocení, ve kterém slušně požádáte zákazníka o pomoc s recenzí, přičemž mu zároveň nabídnete drobný dárek. Může jít například o menší slevu na další objednávku.
2. Ujistěte se, že hodnocení lze podat co nejjednodušeji
Není nic horšího, než když zákazníka požádáte o minutku času, a vzápětí mu zobrazíte složitý formulář o dvaceti položkách. V tomto má právě Heureka.cz mezeru, neboť po kliknutí na jednoduchou otázku se například u sortimentu elektra zobrazí formulář na téměř 4 stránky s 16 body hodnocení. Pro zákazníky je to značně demotivující, protože i když chce udělit hodnocení, formulář jej často bezpečně odradí. Při tom to lze udělat velmi jednoduše, jak dokazuje Alza.cz
Obecně řečeno, pokud je váš e-shop zaměřený na elektroniku či jiné běžně rozšířené zboží, bude pro vás Heureka.cz jednodušší řešení. Vlastní systém hodnocení však přinese navýšení objemu objednávek, neboť si zákazníci s vyšší pravděpodobností přihodí do košíku i související zboží. U unikátních produktů je vlastní systém hodnocení nutností, bez níž budete jen obtížně přesvědčovat zákazníky ke koupi.
Pokud nechcete recenze neustále kontrolovat, vytvořte systém tak, aby umožňoval vkládání recenzí pouze uživatelům, kteří výrobek reálně zakoupili.
3. Kupony, slevy, novinky
Všechny tyto věci můžete využít k tomu, abyste podpořili chuť zákazníků udělovat hodnocení vašim produktům.
Jak spustit systém hodnocení
Jak již bylo řečeno, v České republice je neoblíbenější propojení s Heureka.cz. Výhodou je komplexnost služeb, relativně snadné nastavení, možnost propagace a různé doplňky, například zmíněné okénko s hodnocením. Nevýhodou je, že případné recenze vašich produktů přes Heureka.cz se zobrazí pouze na tomto webu, nikoli na vašem e-shopu. Což může být problém u malých i velkých prodejců.
E-mail marketing
Pokud se rozhodnete nespoléhat na Heureku, ale současně chcete mít celý proces získávání recenzí automatizovaný, čeká vás výběr programu pro e-mail marketing. Základním programem s poměrně nízkými náklady je SendMails. Rozšířenou možností je SendBlaster a pro profesionální komunikaci doporučujeme službu MailChimp s opravdu bohatými možnostmi nastavení.
Zobrazení hodnocení
Existuje několik možností, jak získaná hodnocení zobrazit. Nejjednodušší variantou je využít možnosti, kterou nabízí přímo e-shop. Například takto se zobrazuje hodnocení na webu Okay.cz se systémem Shopsys.
Přidání hodnocení je velmi jednoduché a intuitivní, skládá se téměř výhradně z hodnocení, kladů, záporů a vlastního komentáře.
Vyjma vlastních recenzí se průměrné hodnocení zobrazí ve formě hvězdiček u náhledů produktů, takže uživatel hned vidí, jak jsou ostatní zákazníci s daným výrobkem spokojeni.
Závěr
Věřím, že vám tento příspěvek pomohl nahlédnout do problematiky uživatelských recenzí. Spoléhat v nich pouze na Heureku se nemusí vždy vyplatit.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.