Zasíláte fakturu? Nezapomeňte na propagaci

Pokaždé, když na vašem e-shopu někdo nakoupí, zasíláte mu na e-mail fakturu nebo potvrzení objednávky. A právě tato zpráva je vítanou marketingovou příležitostí. Zákazník ji očekává a ve většině případů i otevře.

Peníze na dosah

Hlavní výhodou e-mailu se zaslanou fakturou je jeho vysoká čtenost. Receiptful.com uvádí, že e-mail s fakturou otevře 71 % příjemců, přičemž u standardní marketingové kampaně se toto číslo pohybuje na úrovni 17 %. Potenciál je tak poměrně vysoký, pokud faktury zasíláte elektronicky.

Co lze fakturou propagovat

Pokud ve vašem obchodě již zákazník nakoupil, znamená to, že vám věří. Zavázal se k tomu odebrat zboží, zaplatil za něj. V tuto chvíli mu můžete e-mailem:

  • nabídnout příslušenství k zakoupeným produktům (tzv. upsell)
  • poskytnout jednorázovou slevu na příští nákup jako poděkování
  • požádat ho o hodnocení nákupu, abyste získali zpětnou vazbu
  • propagovat své profily na sociálních sítích
  • dopřát zákazníkovi možnost podělit se s nákupem na Facebooku
  • mnoho dalších věcí

Zřejmě nejrozšířenější možností je hodnocení služby a získávání zpětné vazby. Například Damejidlo.cz a Slevomat.cz zavedli možnost hodnocení, které však nechodí společně s fakturou, ale jako samostatná zpráva po několika hodinách či dnech po využití služby. Na stejném principu pracují i e-maily od Heureka.cz.

Komplexněji šel na celou věc Uber. Jeho účtenky umožňují:

  • ohodnotit řidiče
  • poskytnout okamžitou zpětnou vazbu po využití služby
  • sdílet službu s přáteli a jako odměnu získat bonus
  • podívat se, kudy všude zákazník jel pomocí Google Maps

UBER uctenka

Nyní konkrétně k jednotlivým možnostem.

1. Používejte e-maily s fakturou pro propagaci souvisejících produktů

Tuto taktiku používá již roku 2006 Amazon. Jde o tzv. upselling, o kterém jsem se již dříve na blogu zmiňoval. Zajímavou kombinací je nabídnout související zboží ještě před odesláním objednávky při platbě předem platební kartou, nebo nabídnout na tyto produkty poštovné zdarma.

Spíše než upsellingu dávají čeští hráči na poli e-commerce přednost upozornění na aktuální akce, které je vloženo přímo do šablony e-mailu. Následující ukázka pochází z e-mailu od Alza.cz

Alza ukázka

Do e-mailu s fakturou můžete vložit:

  • nabídku konkrétních produktů či příslušenství
  • možnost předplatného, pokud jej nabízíte
  • možnost zakoupit dárek pro svého blízkého

2. Pošlete slevový kód pro příští nákup

Slevový kód podněcuje zákazníka k tomu, aby se k vám brzy vrátil a objednal další zboží. Může být ve formě procentuální slevy nebo přímo částky, druhá možnost při tom působí z hlediska psychologie lépe.

Slevové kódy zasílané společně s fakturou fungují nejlépe u zboží a služeb, které nelze vrátit ve 14denní lhůtě. Pokud prodáváte zboží, u něhož lze odstoupit od smlouvy, doporučuje se slevový kód zaslat až po uplynutí této doby podobně, jako to dělá Alza.cz.

Alza akce3. Podporujte sociální sítě

Pokud jste aktivní na sociálních sítích, je pro vás e-mail s fakturou jednoduchou a nenásilnou možností k jejich propagování. Můžete tak učinit jednoduše tím, že odkazy na sociální sítě vložíte do patičky své šablony. Druhou výraznější možností je implementovat do e-mailu s fakturou tlačítko, které člověku umožní sdílet svůj nákup.

Abyste zákazníka ve sdílení podpořili, můžete mu nabídnout drobné odměny, např.:

  • slevu 10 % na příští nákup, pokud bude ten stávající sdílet s přáteli na Facebooku
  • slevu 10 Kč na příští nákup za každého kamaráda, který se stane fanouškem stránky na Facebooku
  • dopravu zdarma na příští nákup, kdykoli doporučený kamarád učiní na e-shopu objednávku

Nebo můžete jednoduše uvést výrazná tlačítka podobně, jako to ve svých e-mailech činí Mall.cz

Mall ukázka

4. Získejte okamžitou zpětnou vazbu

Při obdržení faktury má zákazník celý nákupní proces ještě v živé paměti a může vám tak poskytnout kvalitní zpětnou vazbu. Nechte ho ohvězdičkovat celý nákupní proces a dejte mu možnost vyjádřit se dříve, než to udělá Heureka.cz. Jako odměnu jej můžete zařadit do slosování o balíček produktů či jiné zajímavé ceny.

Zákazníků se můžete například zeptat:

  • jak se jim celkově líbily stránky
  • zda se jim cena za zboží či službu zdála přiměřená
  • jak se dozvěděli o vašem obchodě
  • kdy předpokládají doručení zboží
  • jak by zjednodušili nákupní proces

Závěr

E-mail s fakturou umožňuje komunikovat se zákazníky, posilovat vaší značku či nabízet související zboží. Dejte najevo, že svým zákazníkům nasloucháte a nabízíte jim možnosti výhodně nakoupit. Za odměnu se k vám rádi vrátí.

Článek byl vytvořen pro Shopsys.cz

Leave a Reply

Naše adresa

Napište nám