Jak zvýšit míru konverze
Málokterá webová stránka je vytvořena pouze z dobrého úmyslu. Většina z nich je komerční, lidé se jejím prostřednictvím snaží prodat své zboží, služby či reklamu. Pro tento typ stránek je jedním z nejdůležitějších ukazatelů míra konverze, tedy ukazatel vyjadřující kolik procent návštěvníků na Vašich stránkách zakoupí produkt. Na internetu je obecně velmi nízká, ale pomocí několika metod ji lze zvýšit.
Míra konverze na webových stránkách nabývá různých hodnot. Záleží na charakteru stránek a produktu, ceně, ale také na zdroji návštěvnosti. Zatímco vlastní emailová databáze může dle Monetate.com přinést konverzi 3-4 %, reklama na sociálních sítích nedosahuje ani 1 %.
Jak zdvojnásobit příjmy
Představte si, že na Vašich stránkách je míra konverze 1 %. Při návštěvě 15.000 lidí měsíčně máte 150 objednávek. Nyní chcete zdvojnásobit své příjmy. Jaké máte možnosti?
- Přivedete na stránky dvojnásobný počet lidí. Pokud jich namísto 15.000 bude 30.000 a vše ostatní zůstane stejné, pak se Váš příjem zdvojnásobí. Problémem varianty je, že se Vám současně zvýší náklady na přilákání těchto lidí.
- Zdvojnásobíte cenu produktů. Pakliže by míra konverze zůstala stejná, pak získáte dvojnásobné příjmy. V praxi by se ale míra konverze pravděpodobně snížila.
- Zvýšíte míru konverze. Pokud si namísto 1 % zakoupí zboží 2 % návštěvníků, pak se Vám zisk zdvojnásobí. Zní to jednoduše, v praxi to je však komplikovanější.
Zvýšení míry konverze
Rozhodli jsme se tedy zvýšit příjmy pomocí růstu konverzního poměru. Náš postup bude následující.
1) Analýza stránek
Pokud zboží zakoupí pouze 1 % návštěvníků, pak se nabízí otázka, proč tak neučiní zbylých 99 %. Odpovědí bohužel existuje obrovské množství a žádný eshop nemá možnost pokrýt většinu z nich. Ale existují takové obchody, které nemají konverzi 1 %, ale třeba 4 % i více. K nim se nyní budeme chtít přidal.
Prvním krokem bude analýza stránek. K tomu pomůže Google Analytics, jež nabízí nástroje umožňující zjistit, na které stránce je přesně chyba. Oko zkušeného marketéra či copywritera dokáže už pouhým prohlédnutím stránek najít podněty ke změnám. A kde nepostačí ani jedno, tam může pomoci Webmaster Tools, eye-tracking či A/B testování.
2) Provedení změn
Změny za účelem zvýšení konverze mohou probíhat prakticky ve všech částech webu. Od vyladění grafiky, copywritingu, SEO, newsletteru, až po optimalizaci nákupního procesu. Odradit od nákupu dokážou zákazníka i detaily jako příliš složitý nákupní proces, nutnost registrace a další.
Co se týče optimalizace nákupního procesu, na českém internetu toto nejlépe zvládly projekty Tomáše Čupra Slevomat.cz, Damejidlo.cz, Rohlik.cz. U nich nenaleznete ani jediný zbytečný krok objednávky, ale naopak jako první zavedly několik vylepšení, které nákup zjednodušují, například možnost zapamatovat kartu na příští nákup.
3) Implementace nových funkcí
Optimalizace vlastních stránek zpravidla přinese zajímavé výsledky, ale pro dosažení vyšší efektivity je třeba pokračovat dál a zavést nové funkce. Některým projektům například dodnes chybí spolehlivý systém na sbíraní emailových adres a zasílání newsletterů. A při tom jde prakticky nejúčinnější nástroj remarketingu, který dokáže zásadně ovlivnit konverzní poměr.
Vyjma newsletterů lze rovněž implementovat v závislosti na charakteru stránek další funkce, například specializované pop-upy či stále populárnější pop-outy, chat apod. Správně zvolená a ucelená strategie navýší konverzní poměr dlouhodobě.
Závěr
Konverzi by chtěl mít každý majitel komerčního projektu co nejvyšší, je to ostatně smyslem podnikání. Základní směr, kterým se v navyšování míry konverze ubírat, prozradí soubor prvotních analýz. Poté je třeba postupovat tak, aby se vytvořila uživatelsky přívětivá prezentace, která bude zároveň návštěvníky motivovat k zakoupení výrobků či služeb.
Chcete zvýšit konverzní poměr na Vašich stánkách? Kontaktujte mne na radek.sikyr@gmail.com nebo na tel. +420 723 721 349 a společně přitáhneme zákazníky
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.