Optimalizujte svůj obchod v pěti krocích

Každodenní provoz eshopu přináší spoustu práce s prodejem a marketingem, takže na správu nezbývá čas. Měsíce se tak mohou hromadit drobnosti jako neaktuální informace, chybějící SEO či stále platné slevové kódy, které vás v konečném důsledku připravují o zisky. Ukážeme si, jak eshop znovu optimalizovat.

Optimalizace v pěti krocích

Čas od času je potřeba odhlédnout od každodenního provozu eshopu, zkontrolovat a případně aktualizovat vybrané stránky. Za pozornost stojí zejména:

  • obchodní podmínky
  • stránky o obchodu (O nás, Kontakt, Časté dotazy apod.)
  • výpisy produktů
  • produktové obrázky
  • slevové kódy

Co nás zajímá

Existuje několik věcí, které jsou pro dlouhodobý bezproblémový chod eshopu nezbytné:

  • viditelnost pro vyhledávače (SEO), na kterou se často zapomíná při vkládání nových produktů a kategorií
  • aktuálnost informací, což se týká zejména ceny za poštovné, častých dotazů či obchodních podmínek
  • úplnost informací, tedy zda některé důležité stránky či informace nechybí, popřípadě zda by je nebylo možné rozšířit či zavést nové služby

Druhou úrovní je komplexní SEO, tedy vytvoření nových analýz klíčových slov a následná optimalizace stránek. Je to náročnější a zpravidla se neobejdete bez pomoci specialisty, ale při odborném provedení se náklady brzy vrátí.

Optimalizace eshopu v pěti krocích

Jednoduchou kontrolu eshopu můžete udělat sami podle bodů výše. Chcete-li se však udržet na trhu dlouhodobě, doporučujeme komplexní postup.

Krok 1: Celková analýza

Prověřují se 4 základní oblasti – SEO, použitelnost webu, obsah a technická stránka.

  • V SEO na každé stránce eshopu kontroluje několik parametrů (meta tagy, obrázky a jejich alternativní text, styly, rozvržení, aktuálnost sitemap a pokyny pro roboty).
  • U použitelnosti nezapomeňte na kontrolu kontaktů, tedy telefonu, emailu, případně formuláře. Veškeré nabídky jako doprava zdarma musí být dostatečně viditelné, aby mohly na zákazníka zapůsobit.
  • V rámci obsahu prověřte aktuálnost blogu a popřípadě umístění odkazů na sociální sítě.
  • Na závěr jsou tu technické záležitosti jako funkčnost všech odkazů na hlavní stránce či správné nastavení Google Analytics.

Stránky Jena-nabytek.cz mohou posloužit jako příklad eshopu s vysokou mírou použitelnosti. Hlavní obrázek poutá na první pohled, na druhý jsou vidět všechny důležité informace jako telefonní číslo, hlavní kategorie, rady a tipy či možnost dozvědět se více informací o nákupu.

jena_nabytek

Krok 2: Prověření Obchodních podmínek

Většinou není potřeba pročítat úplně vše, zaměřte se především na aktuálnost:

  • možností dopravy a její ceny
  • informací o vrácení peněz ve 14denní lhůtě
  • reklamačního řádu
  • možnosti výměny zboží
  • ochrany osobních údajů

Pro eshop je výhodnější mít Obchodní podmínky napsané komplexněji, ČOI se na ně při kontrolách zaměřuje. V roce 2014 rozdala pokuty ve výši 4,8 milionů korun, 79 % kontrolovaných eshopů mělo nějaký nedostatek.

pokuty_coi_1

Krok 3: Optimalizace stránek o eshopu a komunikace

Stránky zabývající se fungováním eshopu (O nás, Kontakt, Časté dotazy) jsou cílem mnohých návštěvníků. Proto je třeba věnovat jejich obsahu zvláštní pozornost.

Snažte se pokud možno o co nejvíce přehledné, přátelské a zároveň stručné podání informací. V Častých dotazech je lepší volbou uvést více příkladů s věcným a kratším vyjádřením. Pokud je na vašem eshopu tato sekce velmi obsáhlá, můžete pouvažovat nad vytvoření několika kategorií (Založení účtu, Nákup, Reklamace a další). Zmíněné stránky mají rovněž význam z hlediska SEO, neopomíjejte tak jejich optimalizaci.

Zajímavým způsobem zpracovala časté dotazy Alza.cz.

alza_otazky

Druhou částí kroku je revize zasílaných emailů. Je obsah automatických zpráv dostatečně informativní a atraktivní? Mají newslettery odpovídají odezvu?

Krok 4: Optimalizace produktů

Nyní se dostáváme k nejdůležitější části eshopu. Z hlediska SEO i konverzí je velmi důležité mít optimalizované výpisy produktů, tedy kategorie či podkategorie. Zobrazte si je, podívejte se na ně a případně upravte.

Ve výpisu můžete zkontrolovat také fotografie. Jsou aktuální a odpovídají tomu, co skutečně nabízíte? Máte ke všem práva či svolení autora je používat? Ověřte také, zda mají uvedený alternativní text.

Následuje kontrola popisků u jednotlivých produktů. Zkontrolujte zda:

  • jsou použité texty originální, tzn. nejsou beze změny zkopírované ze stránek dodavatele
  • obsahují všechny podstatné informace, na základě kterých se zákazník rozhoduje
  • jsou psané přesvědčivě

Jak může detail produktu vypadat ukazuje Werco.cz. Na první pohled jsou vidět klíčové parametry, informace, obrázky, možnost přidat zboží do košíku či další varianty. Optimalizovaný popis zboží se nachází následně níže.

werco

Nakonec je stejně jako u stránek o eshopu potřeba zkontrolovat a případně opravit informace pro vyhledávače. A to jak ve výpisech, tak ve vlastních produktech. Toto někdy bývá opravdu mravenčí práce, ale pro trvale udržitelný růst prodejů je to nezbytný krok.

Krok 5: Prověřte slevové kupony a kódy

Slevové kódy jsou velmi užitečné v obdobích snížených prodejů, ale postupem času jejich efekt vyprší. I když je odstraníte ze svých webových stránek či Facebooku, mohou se nadále zobrazovat na specializovaných webech jako Slevovekody.com. Při optimalizace eshopu je tak ideální příležitost tyto kódy zkontrolovat a neplatné zcela odstraňovat.

slevovekody

Závěr

Největší hráči na trhu se prakticky neustále starají o to, aby celý eshop byl aktuální a optimalizovaný. Pokud se vám nevyplatí zaměstnávat na optimalizace pracovníka, můžete tyto úkony svěřit specialistovi nebo je provádět sami. Pravidelnou optimalizací budete snadněji zvyšovat množství zákazníků a svůj podíl na trhu.

Článek byl vytvořen pro Shopsys.cz

Leave a Reply

Naše adresa

Napište nám